Objektiivid on vaieldamatult kõige olulisemad seadmed, mida fotograaf saab endale osta – isegi olulisem kui fotoaparaat ise. Miks on mõne kaamera objektiiv palju parem kui teisel? Vastus ulatub kaugemale lihtsatest asjadest nagu teravus ja pildikvaliteet, mis on isegi algajale arusaadavad kriteeriumid. Objektiividel, sõltumata sellest kas selle tootjaks on Nikon, Canon, Sony, Olympus või Samsung, on eriline tähtsus, kuna need dikteerivad, milliseid fotosid saad üldse teha.
Kaamera objektiivi terminoloogia
Enamiku objektiivide nimed on tänapäeval suhteliselt standardsed: kaubamärgi nimi, objektiivi tüüp, fookuskaugus (mm), maksimaalne ava, muud objektiivi omadused/lühendid. Näiteks ühe Nikoni professionaalse suumi ametlik nimi on: Nikon AF-S Nikkor 85mm f/1.8G. Canoni ekvivalent on Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Kõige olulisemad objektiivi mõisted on fookuskaugus ja maksimaalne ava. Teisisõnu, terminid "mm" ja "f/number". Need numbrid on kõige otsesemalt seotud fotode tüüpidega, mida sa saad objektiiviga jäädvustada. Muud terminid on aga tavaliselt teisejärgulised. Mõned isegi ei viita konkreetsele funktsioonile, vaid on mõeldud ainult reklaami väärtuse jaoks. Näiteks täht "L" Canoni objektiivil, mis lihtsalt tähendab, et see on üks Canoni tipptasemel objektiive.
Mis on fookuskaugus?
Enamiku objektiivide kõige olulisem spetsifikatsioon on nende fookuskaugus. Ehk see, kui kaugele objektiiv on "sisse suumitud". Fookuskaugus on kirjutatud millimeetrites. Mõnel objektiivil on ainult üks fookuskaugus. Need on tuntud ka kui prime läätsed. Populaarne näide on 50 mm objektiiv, mis on tänu oma suurele kasulikkusele ja madalale hinnale väga levinud esimene prime objektiiv algajate fotograafide jaoks. Ülejäänud objektiivid on suum objektiivid, mis tähendab, et need katavad mitmesuguseid fookuskaugusi. Näiteks turul on kõige levinum suumobjektiiv 18-55 mm. Need objektiivid suumivad suhteliselt lainurgast 18 mm kuni mõõduka telefotoni 55 mm. Kui jagad objektiivi pikema fookuskauguse laiema fookuskaugusega (näiteks 55/18), saate objektiivi suumisuhte (näiteks 3x).
Olulised objektiivi omadused
Objektiivi ostes ei ole kõige olulisem esmalt vaadata pildikvaliteeti. Selle asemel on muud tegurid, mis on olulisemad. Esiteks objektiivi suurus ja kaal. Paljud fotograafid on valmis loobuma ja kompromisse tegema pildi kvaliteedist, aga ka sellistest asjadest nagu suumivahemik ja maksimaalne ava, et selle asemel saada endale kergem objektiiv. Muidugi võib kerge objektiivi leidmine olla ka veidi petlik. Kui üks raske suumobjektiiv asendab sinu objektiivide komplektis kolme mõõdukalt tugevat esiobjektiivi, pole see suum tegelikult üldse raske. Või kui kaks objektiivi on kaalult võrdsed, kuid üks on kergema kaamera süsteemiga on sellel ikkagi märgatav eelis kogu komplekti kaalus.
Järgmine oluline omadus on autofookus. Kõigil objektiividel ei ole autofookust ja mitte kõik automaatse teravustamise objektiivid pole võrdselt kiired ja täpsed. Mõne pildistamise žanri puhul pole autofookus nii oluline kui teiste puhul, kuid kui oled näiteks spordifotograaf on tõenäoline, et oled nõus maksma tipptasemel automaatse teravustamise eest täiendava summa. Fotograafias on aga ka palju muid objektiivi jaoks olulisi funktsioone. Oluline on kindlasti objektiivi vastupidavus ja ilmastikukindlus. Kui saad oma objektiivi kasutada mitu aastat keerulistes tingimustes on see palju rohkem väärt kui objektiiv, mis ei talu mingit põrutust. Objektiivi üldine ergonoomika on sagedasel kasutamisel samuti üsna oluline. See hõlmab kõike alates suumi asendist kuni teravustamise ja objektiivi kasutamise sujuvuseni. Sa ei pruugi märgata enda käes hea ergonoomikaga objektiivi, kuid kindlasti märkad kui kätte on sattunud halva ergonoomikaga objektiiv.